Hoe je terugkijkt op de geschiedenis hangt af van waar je best staat, of dat van je voorouders gestaan heeft. Kan geschiedenis wel neutraal of objectief zijn? Door historische voorwerpen te bekijken en te bevragen, onderzoeken we welke verschillende verhalen objecten kunnen vertellen.
Neem nu het Nederlands slavernijverleden. Uit de aandacht in de media en de discussies die daaruit voorkomen, wordt wel duidelijk dat dit verleden niet in één verhaal te vertellen is. Het Scheepvaartmuseum vertelt hierover een meerstemmig verhaal waarin we niet voorbijgaan aan de pijn rondom slavernijgeschiedenis.
In dit programma gaan de leerlingen dan ook samen met museumdocenten in gesprek (geen discussie!) over de verschillende kanten van dit verleden, zoals die van investeerders in de plantages tot de tot slaaf gemaakten.
Na een bezoek aan het museum, gaan de leerlingen in onze educatieve ruimte werken met emotiekaarten. Hoe vertel je een 'feitelijk' historisch verhaal met een gevoel van blijdschap, of juist wantrouwen of ongemak? Door in te zien dat ieder op een andere manier, en met een andere emotie, naar de geschiedenis kijkt, kom je dichter bij elkaar.
Geschiedenis is emotie sluit aan op de volgende canonvensters:
doelgroep: Leerjaar 1/2/3
maximale groepsgrootte: 30 leerlingen
duur: 90 min.
kosten: € 90,- (1-15 leerlingen), € 180,- (16-30 leerlingen)