• Wanneer: donderdag 20 juni 2019
  • Hoe laat: 19:30 - 22:00 uur
  • Duur: ongeveer 3 uur
  • Voor wie: volwassenen
  • Kosten: Gratis toegankelijk, maar beperkt plek. Aanmelden vereist!
  • Aanmelden: via 'WeMakeThe.City

Kadir van Lohuizen is een internationaal gelauwerd fotojournalist. Hij staat bekend om zijn diepgaande interesse voor maatschappelijke thema’s en werkt vaak lange tijd aan projecten. Tijdens deze avond vertelt hij over zijn nieuwe multimediaproject Rising Tide, dat de wereldwijde gevolgen van de stijgende zeespiegel laat zien.

Kadir van Lohuizen is een internationaal gelauwerd fotojournalist. Hij staat bekend om zijn diepgaande interesse voor maatschappelijke thema’s en werkt vaak lange tijd aan projecten. Tijdens deze avond vertelt hij over zijn nieuwe multimediaproject Rising Tide, dat de wereldwijde gevolgen van de stijgende zeespiegel laat zien, de menselijke verhalen achter de ontluisterende statistieken toont en een confronterend beeld van een nabije toekomst schetst. Echter, hoe verhoudt de stijgende zeespiegel zich tot urban resilience? Is Amsterdam wel voldoende voorbereid op de komst van het water? Welke maatregelen kunnen en moeten er genomen worden? Kadir gaat in gesprek met Carolien Gehrels (ARCADIS) en Roelof Kruize (Waternet). Uit de beelden van Van Lohuizen spreekt vooral hoe de mens overal ter wereld met elkaar in verbinding staat: De stijgende zeespiegel raakt iedereen. Kadir van Lohuizen heeft voor dit project een aantal plekken bezocht en de gevolgen van waterstijging in foto- en filmmateriaal vastgelegd: Groenland, Bangladesh, Papoea-Nieuw-Guinea, Panama, Kiribati, Fiji, Jakarta, Miami, New York én Nederland.

Het project Rising Tide wordt najaar 2019 in Het Scheepvaartmuseum tentoongesteld en dient als wake-up call: de klimaatcrisis is niet alleen een probleem van de toekomst, de gevolgen ervan zijn nu al zichtbaar. Van Lohuizen reflecteert vanuit zijn eigen artistieke visie en discipline op de invloed die de klimaatcrisis heeft op de stijging van de zeespiegel. Het project sluit zowel artistiek als inhoudelijk gezien naadloos aan bij het nieuwe motto van Het Scheepvaartmuseum: ‘water verbindt werelden’.

programma

19.30 – 20.00 uur inloop & mogelijkheid om de nieuwe tentoonstelling ‘Republiek aan Zee’ te bekijken.

20.00 – 20.10 uur opening door Michael Huijser, algemeen directeur Het Scheepvaartmuseum

20.10 – 20.30 uur sneak preview Rising Tide door Kadir van Lohuizen

20.30 – 21.00 uur Rising Tide, Urban Resilience, Kadir van Lohuizen / Carolien Gehrels / Roelof Kruize

21.00 – 21.10 uur intermezzo India Rose Klap

21.10 – 21.30 uur Q&A

21.30 – 22.00 uur uitloop & mogelijkheid om de nieuwe tentoonstelling ‘Republiek aan Zee’ te bekijken.

LET OP: Dit programma-onderdeel is gratis, maar er zijn beperkt plaatsen beschikbaar. Reservering is vereist. Boek hier je plekje!