• Wanneer: 5 en 6 oktober 2019
  • Hoe laat: 13.00, 13.45, 14.30 en 15.15 uur
  • Duur: ca. 25 minuten
  • Voor wie: families met kinderen (7+)
  • Kosten: Deelname is gratis met een geldig museumentreebewijs.
  • Aanmelden: Aanmelden op de dag zelf in het museum

Waarom we niet elke dag pannenkoeken eten? Ontdek het tijdens het 'Weekend van de wetenschap' in Het Scheepvaartmuseum!

Een eskader Nederlandse walvisvaarders aan de grens van het pakijs, omstreeks 1762, Johannis de Blaauw.

Elke dag hetzelfde eten, wij hebben er ervaring mee. Hoe? Nederland heeft meer dan 400 jaar op walvissen bij Spitsbergen gejaagd. Maanden bleef je weg van huis en haard. Als gevolg van steeds hetzelfde eten kregen veel walvisvaarders scheurbuik. Wat is dat? Wat kreeg je eigenlijk te eten aan boord? Wat zijn de symptomen van scheurbuik? Hoe genees je het? Samen met je familie en een enthousiaste gids ontdek je het in de nieuwe tentoonstelling 'Strijd om het ijs'.

Let op: bij inlevering van een protestbord dat gebruikt is bij de klimaatstaking op 27 september, krijg je gratis toegang! Lees hier meer over de actie!