• Wanneer: zondag 11 juni
  • Hoe laat: 12.00 uur tot 15.00 uur
  • Voor wie: iedereen
  • Kosten: gratis voor museumbezoekers

Drie kunstenaars van de Nederlandse Vereniging van Zeeschilders komen op 11 juni live demonstraties geven in Het Scheepvaartmuseum.

Kijk mee door hun ogen en volg de bewegingen die hun penselen en potloden maken onder het glazen dak van het Open Plein. Rondom de kunstenaars zullen hun huidige werken een plek krijgen, zodat je kennis kan maken met hun kunst.

Cassandra van Veen

Cassandra van Veen schildert, tekent en aquarelleert, stillevens, portretten en landschappen op locatie: ‘en-plein-air’. De verschillende genres worden benaderd vanuit een poëtische logica, met een hartstochtelijke beleving van de natuur, zonder daarbij de schilderkunstige uitgangspunten zoals compositie, ritme, vorm en kleur uit het oog te verliezen. Ze hoedt zich voor te grote overdrijving of deformatie van de vorm, maar van Veen zoekt wel degelijk naar gewaagdheid, gelaagdheid en het wezenlijke van haar onderwerp gevoed vanuit de Hollandse- en Vlaamse schilder traditie.

Cassandra van Veen

Leentje Linders

Leentje Linders is beeldend kunstenaar en studeerde aan de Vrije Academie voor Beeldende Kunst Den Haag van 1968 tot en met 1972. Ze heeft zich sinds de jaren ‘80 toegelegd op het perfectioneren van de vijftiende-eeuwse etstechniek. Hiermee wil ze een lijn trekken tussen heden en verleden. Grote bekendheid kreeg ze door haar virtuoze etsen waarin ze allerlei aspecten uit de luchtvaart en scheepvaart verwerkt. Lucht en water, techniek en lyriek verenigen zich in haar etsen. Haar werk is aanwezig in collecties van meerdere grote musea, luchtvaartmaatschappijen en in de collectie van de Koninklijke Marine. Zij exposeert veelvuldig in binnen- en buitenland.

Leentje Linders

Marc Langer

Marc Langer, geboren in 1965 in Voorburg, kreeg zijn opleiding aan de Vrije Academie in Den Haag van 1992 tot en met 1997. Eerder exposeerde hij onder andere in het schilderkundig genootschap Pulchri Studio in Den Haag, Mendo in Amsterdam, bij het Drugi Medunarodni Filmski Weekend in Oprtalj, Kroatië, tijdens de Ameland Kunstmaand en in het Kulturinsel op het eiland Borkum, Duitsland.

"Zijn weergave van de werkelijkheid heeft iets broeierigs. De circuswagens zijn tot in de kleinste details vastgelegd, bijna fotografisch. Toch is het geen foto. De harde schaduw maken het beeld onheilspellend. Voor- en achtergrond zijn egale vlakken zonder nuances."

(Arthur Hofmeester, Circusmagazine de Piste)

Marc Langer

De historie van de NVZ

Sinds de oprichting begin jaren ‘50 van de vorige eeuw heeft de Nederlandse Vereniging van Zeeschilders een selectie van maritiem werkende kunstenaars als haar leden. In de beginjaren bestond er een sterke band met de Koninklijke Marine. Zo voeren kunstenaars mee op de nieuwe oorlogsschepen uit die tijd om beeldend verslag te doen van hun ervaringen. Gedurende de jaren ‘60 en ‘70 vond er geleidelijk een omslag plaats en drongen denkbeeldige en ambachtelijke vernieuwingen door. Rond de jaren ‘90 was er uit die ontwikkeling een vereniging ontstaan die, binnen de maritieme thematiek, artistieke vrijheid als grondgedachte hanteert. Was de NVZ in het begin een typisch mannenbolwerk, nu is het een gemengd gezelschap waarbinnen evenveel vrouwen als mannen actief zijn.