• Wanneer: donderdag 26 september
  • Hoe laat: 19.00 - 22.00 uur (inloop 18.45 uur)
  • Duur: 3 uur
  • Voor wie: volwassenen
  • Aanmelden: via de knop 'aanmelden'

Op donderdagavond 26 september is de tentoonstelling Schaduwen op de Atlantische Oceaan voor het eerst te zien. Kom naar het museum voor een avondvullend programma met muziek, panelgesprekken en eten. Je hoeft voor deze opening geen kaartje te kopen, maar meld je wel even aan.

Bezoek als eerste de tentoonstelling

Schaduwen op de Atlantische Oceaan gaat over de impact van de koloniale geschiedenis op mensenlevens. Op zee en aan land, toen en nu. Eigentijdse kunst en video’s met persoonlijke verhalen laten je met andere ogen naar de museumcollectie kijken.

Weet wat je eet

Sabini Vola groeide op met de keuken van de Marrons, de gemeenschappen van tot slaaf gemaakte Afrikanen die van de plantages in Suriname ontsnapten. Ze zag hoe de vrouwen in haar familie de heerlijkste gerechten kookten met de ingrediënten uit het oerwoud bij Brokopondo. Chef Vola trakteert je op een proeverij van kleine gerechtjes én een geschiedenisles. Op het menu: afiingi soep, muunga en pinda alisi. Zorg wel dat je vooraf al iets gegeten hebt: er zijn enkele hapjes om te proeven, maar er is geen diner.

Panelgesprek: uitdagingen

Jarenlang is de collectie van Het Scheepvaartmuseum verzameld met een witte, Europese en vaak mannelijke blik. Hoe toon je verschillende perspectieven in een tentoonstelling, wanneer de museumcollectie maar één kant van de geschiedenis belicht? Voor deze vraag stonden de makers van Schaduwen op de Atlantische Oceaan. Moderator Nicole Terborg stelt deze en andere vragen aan conservatoren Dyoñna Benett en Suze Zijlstra, kunstenaar Manuwi C Tokai en projectleider Sandra Verdel.

Voertaal: Nederlands

Panelgesprek: kunst als reflectie

Verschillende kunstenaars maakten in opdracht van Het Scheepvaartmuseum nieuw werk voor Schaduwen op de Atlantische Oceaan. Hun kunstwerken laten zien hoe de koloniale geschiedenis ook vandaag de dag nog doorwerkt. Moderator Nicole Terborg gaat in gesprek met Atong Atem, Lisandro Suriel en Wouter Pocornie over hun samenwerking met Het Scheepvaartmuseum, de inspiratie voor en totstandkoming van de kunstwerken.

Voertaal: Engels

Muziek

Met een muzikaal palet dat genres en landsgrenzen overstijgt zet Lion Kojo de toon. Componisten Phantom Wizard en Ranie Ribeiro brengen akoestische en elektronische klanken bij elkaar tijdens een liveoptreden met harp, fluit en synthesizer.

Ben je erbij? Meld je dan hier aan:

Tijdens dit evenement worden foto’s en video-opnames gemaakt in opdracht van Het Scheepvaartmuseum. Door deel te nemen aan dit evenement, stem je in met het maken en het gebruik van deze opnamen door de organisatie. De opnamen kunnen worden gebruikt op onze website, sociale media, en in ander promotiemateriaal.