/>
  • Wanneer: 19 september 2024
  • Hoe laat: van 19.30 tot 20.45 uur
  • Voor wie: volwassenen
  • Kosten: € 5 (zie onderstaande tekst voor meer informatie)

Kunstenaars Yara Saïd en Peter van Dongen besteden in hun werk aandacht aan de ervaringen van vluchtelingen over zee. Op 19 september presenteren zij hun werk en gaan ze hierover in gesprek, met elkaar en met het publiek.

Voor Yara Saïd (1991) is de vluchtelingenervaring een doorlopend thema in haar multimediale werk. Ze creëerde de Refugee Nation Flag voor de Olympische Spelen in 2016. Met de nadruk op solidariteit onder en met vluchtelingen, maakte Saïd werken in film, olieverf, papieren collages en textiel rond het thema van vluchten over zee.

Peter van Dongen (1966) is de kunstenaar achter vele cartoons. Zijn stripboeken over de koloniale geschiedenis van Nederlands-Indië zijn zowel in Nederland als in het buitenland geprezen. In 2011 maakte hij een olieverfschilderij over vluchten over de Middellandse Zee, specifiek voor Het (nieuw gerenoveerde) Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Het schilderij maakt sindsdien deel uit van de collectie van het museum.

In dit programma reflecteren Saïd en Van Dongen op hun relatie met de zee. De kunstenaars bespreken hoe ze begonnen te werken rond het thema van maritieme vluchtelingen en zullen hun inspiratie en doelen met elkaar bespreken. Ze zullen reflecteren op hoe culturele instellingen (zoals maritieme musea) het publiek kunnen betrekken bij de ervaringen van vluchtelingen.

Zowel het werk van Saïd als dat van Van Dongen is tijdens deze avond te zien. Zowel voorafgaand aan als na afloop van het plenaire programma is er een mogelijkheid om met de kunstenaars te praten.

Dit publieke programma maakt deel uit van het International Congress of Maritime Museums (ICMM), maar is toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is. Zowel algemene bezoekers als deelnemers aan het congres zijn van harte welkom.

Dit programma is in het Engels. Het wordt gemodereerd door Christina Brophy, Senior Vice President van het Mystic Seaport Museum en projectleider van het Maritime Refugee Project.

• 19.00 - 19.30
    Inloop/borrel, bekijken van de schilderijen
  • 19.30 - 20.15
    • Introductie Maritieme vluchtelingenproject
    • Presentatie Refugee Flag project & keuzes die Yara Saïd heeft gemaakt om maritieme vluchtelingenervaringen in haar kunst te vertegenwoordigen
    • Presentatie schilderij Peter van Dongen
    • Gesprek tussen Peter van Dongen en Yara Saïd
  • 20.15 - 20.45
    Mogelijkheid om de schilderijen te bekijken en de kunstenaars te ontmoeten

Tickets

Tickets voor dit programma kosten € 5. Ben je geïnteresseerd in deze avond, maar is de toegangsprijs een struikelblok? Stuur dan een e-mail naar ICMM2024@hetscheepvaartmuseum.nl, en dan bespreken we wat we kunnen doen om je te helpen.