• Wanneer: vanaf 27 september 2024

De tentoonstelling Schaduwen op de Atlantische Oceaan gaat over de impact van de koloniale geschiedenis op mensenlevens. Op zee en aan land, toen en nu. Eigentijdse kunst en video’s met persoonlijke verhalen laten je met andere ogen naar de museumcollectie kijken.

Zonder schepen geen kolonialisme

In de 17e eeuw is de Atlantische Oceaan de snelweg van de wereld. Handelaren, vissers, soldaten en kolonisten uit Europa maken per schip de oversteek. Ook vanuit Nederland. Maar de jacht op winst heeft grote gevolgen voor mens en natuur in het Atlantisch gebied. De tentoonstelling Schaduwen op de Atlantische Oceaan gaat over de impact van de koloniale geschiedenis op mensenlevens, toen en nu.

Museumcollectie en menselijke verhalen

In Schaduwen op de Atlantische Oceaan vind je objecten uit de museumcollectie. Zoals verschillende schilderijen uit de 17e en 18e eeuw, en een twee meter lang model van het schip D'Keulse Galy. Schepen zoals deze werden gebruikt om tot slaaf gemaakten uit West-Afrika naar de koloniën in Amerika te ontvoeren.

Dit scheepsmodel laat precies zien hoe zo’n schip eruitzag, maar vertelt niet over de ervaringen van de mensen aan boord. Daarom zijn bij de museumcollectie video’s met verhalen over historische personen en interviews met experts te zien. Zo krijgen de voorwerpen uit onze collectie een andere betekenis. Of misschien zelfs meer betekenis.

Kunst van nu als reflectie

Voor Schaduwen op de Atlantische Oceaan werkt Het Scheepvaartmuseum samen met verschillende kunstenaars. Hun kunstwerken laten zien hoe de koloniale geschiedenis ook nu nog doorwerkt. In de tentoonstelling zie je foto's van Lisandro Suriel. Met zijn beelden onderzoekt hij de gedeelde Afrikaanse identiteit van de nazaten van tot slaaf gemaakten. De kunstenaars Atong Atem, Manuwi C Tokai en Wouter Pocornie maken speciaal voor Schaduwen op de Atlantische Oceaan nieuwe werken.

Schaduwen op de Atlantische Oceaan laat zien hoe de geschiedenis van de scheepvaart onlosmakelijk verbonden is met koloniaal geweld en het slavernijverleden. Met deze vaste tentoonstelling verankert Het Scheepvaartmuseum deze verbondenheid in het permanente aanbod.

Met dank aan

De tentoonstelling Schaduwen op de Atlantische Oceaan komt tot stand met de steun van de deelnemers van de VriendenLoterij, Mondriaan Fonds, Samenwerkende Maritieme Fondsen, het Cultuurfonds en Het Compagnie Fonds.

Afbeelding: ‘Trance Atlantic’ door Lisandro Suriel

Bekijk ook