De clipper is 76 meter lang en beschikt over 31 zeilen met een totale oppervlakte van 2.200 vierkante meter. Het schip heeft een authentiek dwars tuig, een scherpe clipper boeg en vaart als passagiersschip onder Nederlandse vlag. De clipper heeft 14 luxe hutten, een ruime eetzaal (de longroom) voor diners en presentaties en een buitenbar.

Het fraaie kaartenhuis, de drie enorme masten, de lijnen aan dek, het schitterend onderhouden teak houtwerk, de bemanning die de zeilen hijst en strijkt op de manier zoals dat in de negentiende eeuw ging: alles ademt de sfeer van de ruige, negentiende-eeuwse zeevaart. Tegelijkertijd heeft het passagierszeilschip Stad Amsterdam ook de luxe van de 21e eeuw.

geschiedenis van het schip

De clipper Stad Amsterdam is een schip met een verhaal. Een verhaal dat begint tijdens SAIL Amsterdam 1995, wanneer vijf Amsterdamse wethouders in een sloep op weg zijn van het VOC-schip Amsterdam naar de ambtswoning van de burgemeester. “Zou het niet mooi zijn", oppert één van de opvarenden, "om nog zo'n groot zeilschip uit het verleden te bouwen? Als symbool voor de handelsgeest van de stad?"

In 1998, honderd jaar nadat in Amsterdam voor het laatst een passagierszeilschip is gebouwd raakt de kiel van de clipper Stad Amsterdam het water. Het Scheepvaartmuseum heeft al vanaf de bouw een relatie met het schip. Het schip ligt voor anker voor het historische pand van het museum. De afbouw van een uniek schip begint.

Lees alles over de totstandkoming van het schip op deze pagina: https://www.stadamsterdam.nl