het scheepvaartmuseum wil bijdragen aan een groeiend collectief bewustzijn tegen alle vormen van racisme

De wereldwijde protesten tegen racisme maken pijnlijk zichtbaar hoe urgent de strijd tegen ongelijkheid en discriminatie is. Wij erkennen dat we ons als museum nog actiever kunnen en moeten inzetten om (institutioneel) racisme tegen te gaan. Als instelling, in onze collectievorming, in onze programmering, samen met ons publiek en met onze huidige en toekomstige maatschappelijke partners.

Het Scheepvaartmuseum heeft als missie om te laten zien hoe sterk de maritieme wereld en de samenleving verbonden zijn en welke impact dit heeft op het leven van zoveel individuen. We zien het als onze kerntaak om vanuit onze collectie en kennis over het Nederlandse maritieme verleden, ook verhalen uit de geschiedenis onder de aandacht te brengen waarvoor we in het verleden collectief de ogen sloten. Zoals de verstrekkende gevolgen van slavernij, slavenhandel, overzeese oorlogsvoering en kolonialisme.

Niemand kan het verleden veranderen, maar als museum kunnen wij wel context bieden en proberen een zo volledig mogelijk beeld te geven om zo bij te dragen aan een groeiend collectief bewustzijn tegen alle vormen van racisme, institutioneel en privaat.

Braziliaans landschap
Frans Post (1612-1680)