Op 7 april, tijdens de Autismeweek, organiseerde Het Scheepvaartmuseum voor het eerst 'Een autismevriendelijk museumbezoek'.

Voor kinderen met autisme is een museumbezoek niet vanzelfsprekend. Een bezoek aan een museum kan voor hen vaak overprikkelend of vermoeiend zijn. Het Scheepvaartmuseum wil al lange tijd een museumbezoek mogelijk maken voor kinderen met autisme en in samenwerking met een student van de Reinwardt Academie is onderzoek gedaan naar Een autismevriendelijk museumbezoek.

Expertmeeting

Op 7 juni presenteerde Het Scheepvaartmuseum het onderzoek en de resultaten van Een autismevriendelijk museumbezoek aan verschillende musea in Nederland. De middag werd geleid door Emily Ansenk, Directeur van de Kunsthal Rotterdam en lid van de Raad van Toezicht van Het Scheepvaartmuseum. Na een welkomst van Gundy van Dijk, Hoofd Educatie & Publieksactiviteiten, lichtte Reinwardt student Emilie de la Court haar onderzoek voor Het Scheepvaartmuseum en de uitkomsten van de pilot toe. Saskia Nyst sprak als gastspreker over de door haar ontwikkelde bezoekersgids voor kinderen met autisme voor de tentoonstelling ZieZo Marokko in het Tropenmuseum Junior. Deze bezoekersgids is door de Nederlandse Vereniging voor Autisme bekroond met de Autismevriendelijkheidsprijs 2018. De middag werd afgesloten met een discussie over het belang van inclusie en toegankelijkheid in de museumwereld.

Het Scheepvaartmuseum is van plan ‘Een autismevriendelijk museumbezoek’ in de toekomst vaker aan te gaan bieden. Houd de website en sociale media kanalen van Het Scheepvaartmuseum in de gaten voor meer informatie!