Minister Ingrid van Engelshoven (OCW) was aanwezig bij jubileum Spitsbergen-verdrag in Het Scheepvaartmuseum.

Het Wereld Natuur Fonds (WWF) en Het Scheepvaartmuseum organiseerden een bijzonder middagprogramma naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van het Spitsbergen-verdrag op 9 februari 2020. Het Spitsbergen-verdrag werd oorspronkelijk door negen landen, waaronder Nederland, ondertekend. Sindsdien hebben zich nog 37 andere landen bij het verdrag aangesloten. Door middel van het verdrag werd aan Noorwegen de soevereiniteit over het gebied toebedeeld. In de jaren ’20 van de vorige eeuw werd Spitsbergen door Noorwegen hernoemd als Svalbard. Internationale sprekers (waaronder de Ambassadeur van Noorwegen in Nederland) blikten terug en keken naar de werking van het Spitsbergen-verdrag en naar de toekomst van het Arctisch gebied.

minister Ingrid van Engelshoven (OCW) aanwezig bij jubileum Spitsbergen-verdrag in Het Scheepvaartmuseum

De bijeenkomst sloot aan bij de tentoonstellingen Strijd om het IJs en Rijzend Water die op dit moment in het museum te zien zijn. Diederick Wildeman, conservator van de tentoonstelling Strijd om het IJs, verzorgde een presentatie.

Minister Van Engelshoven maakte tijdens de bijeenkomst bekend dat zij zal deelnemen aan de SEES-expeditie (Scientific Expedition Edgeᴓya Svalbard) van 3 tot 12 augustus naar Spitsbergen. Wetenschappers gaan de veranderingen in het Arctische gebied onderzoeken. De expeditie bouwt voort op het succes van de eerste SEES-expeditie in 2015.

Minister Van Engelshoven: ‘Deze expeditie is van groot wetenschappelijk belang. Nederlandse wetenschappers spelen een belangrijke rol in het interdisciplinaire onderzoek naar de gevolgen van klimaatverandering voor het Arctisch gebied. Ik ga daarom graag in op de uitnodiging om deel te nemen aan deze expeditie’.