Op 1 juni om 12:00 uur verwelkomde Het Scheepvaartmuseum zijn eerste bezoekers na elf weken gesloten te zijn geweest in verband met het coronavirus. Algemeen directeur Michael Huijser onthaalde de eerste gast met een bos bloemen.

veilige haven voor bezoekers

Het Scheepvaartmuseum is zeer verheugd dat het, conform de versoepelde maatregelen van de Rijksoverheid, zijn deuren weer kan openen. Sinds de maatregelen bekend werden, is het museumpersoneel achter de schermen druk bezig geweest om een veilig en ontspannen museumbezoek voor gasten te realiseren. Het museum volgt hierbij de richtlijnen van de Museumvereniging, de Club van Elf en de adviezen van het RIVM. Zo is een museumbezoek alleen mogelijk met een vooraf aangeschafte online entreekaart, voorzien van een aanvangstijd voor moment van aankomst. Ook treft Het Scheepvaartmuseum extra hygiënemaatregelen.

Algemeen directeur Michael Huijser verwelkomt de eerste bezoekster met een bos bloemen.

verlengd: rijzend water

Tijdens een bezoek aan Het Scheepvaartmuseum krijgen gasten de kans om de succesvolle tentoonstelling Rijzend Water van fotojournalist Kadir van Lohuizen te bezichtigen: deze wordt verlengd tot en met 12 oktober 2020. De tentoonstelling is een wake-up call en belicht de wereldwijde en onomkeerbare gevolgen van de stijgende zeespiegel. Rijzend Water werd door bijna 80.000 mensen werd bezocht en hoog gewaardeerd met een 8,2.

Het Scheepvaartmuseum ligt voor Pampus

De sluiting op 12 maart 2020 betekende niet dat het museum en de collectie niet toegankelijk waren. Op de pagina ‘Het Scheepvaartmuseum ligt voor Pampus’ konden bezoekers het museum virtueel beleven met onder meer minicolleges van conservatoren, vlogs van museumdocenten en de VR tijdreis Dare to Discover. Ook nu het museum weer geopend is, blijft de pagina beschikbaar.