De BankGiro Loterij, dé cultuurloterij van Nederland, verlengt de samenwerking met Het Scheepvaartmuseum voor een periode van vier jaar. Het Scheepvaartmuseum is sinds 2006 partner van de BankGiro Loterij. Met de verlenging ontvangt het museum opnieuw een jaarlijkse bijdrage voor aankopen, restauratie en het toegankelijk maken en presenteren van de collectie. Het Scheepvaartmuseum is zeer verheugd met de voortzetting van deze samenwerking en met de bijdrage voor 2021.

‘De samenwerking met de BankGiro Loterij is voor Het Scheepvaartmuseum heel belangrijk. Met de steun van de BankGiro Loterij kunnen wij meer impact maken door aankopen te doen, tentoonstellingen te realiseren en een breed publiek aan te spreken. In samenwerking met de BankGiro Loterij organiseren wij regelmatig bijzondere evenementen voor deelnemers van de loterij. Hierdoor kunnen zij het maritiem erfgoed optimaal beleven.’
Michael Huijser, directeur Het Scheepvaartmuseum

Van de Velde projecten in 2021

Het komend jaar heeft Het Scheepvaartmuseum veel moois voor de boeg. Op 4 juni zijn de twee zeldzame wandtapijten naar ontwerp van Willem van de Velde de Oude (1611-1693) voor het eerst te zien in Het Scheepvaartmuseum. Dit was de grootste aankoop uit de geschiedenis van het museum en werd mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de BankGiro Loterij. De wandtapijten worden op dit moment in het depot van Het Scheepvaartmuseum gerestaureerd. Ook kwam er een podcast-aflevering uit in de serie ‘Topstukken’ van de BankGiro Loterij. Conservator Cécile Bosman & Albert Verlinde gingen in de podcast in gesprek over het topstuk de Slag bij Nieuwpoort van zeeschilder Willem van de Velde de Oude. Deze aflevering is te vinden via bankgiroloterij.nl/podcast en reguliere podcastplatformen, zoals Spotify en Apple Podcasts. Dit alles vindt plaats in aanloop naar de overzichtstentoonstelling Willem van de Velde & Zoon die van 1 oktober 2021 t/m 27 maart 2022 in het museum plaatsvindt.

aansprekende projecten met BGL-steun

Samen met de BankGiro Loterij heeft Het Scheepvaartmuseum in de periode 2016-2020 vele projecten en evenementen weten te realiseren. Eén van de projecten die tot stand is gekomen met steun van de BankGiro Loterij is de spectaculaire tijdreis Dare to Discover | A VR Journey, waarbij bezoekers de historische haven van Amsterdam in vogelvlucht kunnen beleven. Zij ervaren hoe dit gebied zich in een razendsnel tempo ontwikkelde tot een bedrijvige haven. Nu het museum gesloten is, is de VR toegankelijk gemaakt in een 360-gradenfilm. Daarnaast was Het Scheepvaartmuseum podium voor het Goed Geld Gala in 2019, en vonden er o.a. verschillende Open Dagen en exclusieve openstellingen voor deelnemers van de loterij plaats. Zo organiseerde de BankGiro Loterij in november een livestream-rondleiding door de tentoonstelling Engelen van de Zee van Stephan Vanfleteren en Rijzend Water van Kadir van Lohuizen.

Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum laat zien hoe water werelden verbindt. Het museum presenteert topstukken uit één van de meest vooraanstaande maritieme collecties ter wereld. Naast tentoonstellingen op historisch vlak, toont het museum werk van hedendaagse, internationale kunstenaars. Het museum grijpt maritieme ontwikkelingen in het verleden, heden en de toekomst aan om de dialoog over actuele thema’s te stimuleren. Dit sluit aan bij de missie van Het Scheepvaartmuseum om te laten zien hoe sterk de maritieme wereld en de samenleving verbonden zijn en welke impact dit heeft op het leven van individuen.