/>

Het jaartal 1621 inspireerde Lukas Eleuwarin om 400 jaar na dato de kledinglijn 1621 te ontwerpen als onderdeel van zijn street-wearmerk Knowledge by Roots. Het eerste exemplaar van zijn 1621-trui is onlangs opgenomen in de collectie van Het Scheepvaartmuseum.

Knowledge by Roots

Met deze kledinglijn hoopt Eleuwarin enerzijds het bewustzijn over de geschiedenis van de VOC en WIC te vergroten. Daarnaast wil hij in gesprek gaan over wat deze geschiedenis tegenwoordig betekent en hoe die geschiedenis in de toekomst verteld zou moeten worden. Eleuwarin koos bewust voor een street-wear-merk. Deze kleding wordt veel gedragen door jeugd en jongvolwassenen: de huidige generatie die het verschil kan maken in de toekomst. 

het verhaal van Knowledge by Roots

Dit onderdeel gebruikt cookies

Accept cookies
Informatie & instellingen

Conservator Tim Streefkerk vindt het belangrijk hedendaagse reflecties op het verleden in de collectie van het museum op te nemen.

“Met zijn merk en de kledinglijn 1621 brengt Lukas verschillende elementen uit de Nederlandse maritieme geschiedenis samen: het jaartal verwijst naar de moordcampagne van Jan Pieterszoon Coen tegen de bewoners van de Banda-eilanden, maar 1621 is ook het jaar waarin de West-Indische Compagnie werd opgericht. Het is een duidelijk voorbeeld van de manier waarop de soms confronterende en pijnlijke Nederlandse maritieme geschiedenis tegenwoordig mensen aan het denken zet. Kleding is bij uitstek een middel waarmee je als drager jouw identiteit kunt uitdragen. De keuze voor 1621 is in die context veelzeggend.” 

De 1621-trui is binnenkort ook verkrijgbaar in de museumwinkel en online shop. Meer informatie over Knowledge by Roots is te bekijken op Instagram.

Lees het volledige interview met Lukas Eleuwarin in het nieuwste Zeemagazijn, waarvan hij vandaag, 17 juni, het eerste exemplaar overhandigd kreeg in het museum.

Lukas Eleuwarin

Lukas Eleuwarin

foto: Dave Masbaitoeboen