Wan switi manspasi dey! Oftewel: een fijne emancipatiedag! Vandaag vieren we Keti Koti bij Het Scheepvaartmuseum en delen we gratis heri heri uit. Niet alleen vandaag herdenken we de geschiedenis van trans-Atlantische slavernij. Ook in de afgelopen weken vonden er in het museum programma’s plaats rondom dit thema.

Het Scheepvaartmuseum vindt het belangrijk om bewustzijn te creëren rondom slavernijverleden, en om het gesprek hierover te faciliteren. Daarom organiseerden we meerdere programma's hierover, in de maand voorafgaand aan Keti Koti.

Conferentie trans-Atlantisch slavernijverleden

Op 17 juni organiseerden we een conferentie over slavernijverleden. Tijdens deze conferentie waren er lezingen van Nederlandse en Amerikaanse wetenschappers en museumprofessionals en gingen we met elkaar in gesprek over deze geschiedenissen. Ook was er ruimte voor posterpresentaties van studenten en recent afgestudeerde onderzoekers.

Tiya Miles: Alles wat ze dragen kon

Op de avond van de conferentie was er een publiek programma met Harvardhistoricus en auteur Tiya Miles. Zij vertelde over haar boek Alles wat ze dragen kon, waarmee ze in 2021 de National Book Award won. Moderator Jennifer Tosch sprak met Tiya Miles over het boek, en ook voor het publiek was er ruimte om vragen te stellen over slavernijverleden. Deze avond organiseerden we in samenwerking met John Adams Institute, U.S. Embassy The Hague, Fulbright Commission the Netherlands en Singel Uitgeverijen.

Keti Koti Lezing

Op 18 juni vond de jaarlijkse Keti Koti Lezing in het museum plaats. Deze lezing wordt jaarlijks georganiseerd door het Nationaal Instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee). Dit jaar werd de lezing gegeven door bestsellerauteur Thomas Harding, die zich voor zijn boek Witte schuld verdiepte in de rol van Groot-Brittannië in de slavernij. In zijn Keti Koti Lezing vertelde hij over zijn onderzoek.

Keti Koti Dialoogtafel

Tijdens de Keti Koti dialoogtafel, die we organiseerden in samenwerking met Stichting Keti Koti Tafel en Stichting CuRINeSa, gingen mensen van kleur en witte mensen met elkaar in gesprek over racisme. Er werd een geleid gesprek gevoerd, aan de hand van onder andere kaartjes met gespreksvragen erop. Daarbij werd er ook met elkaar gegeten.

De dialoogtafel was onderdeel van ons Thuishavenprogramma, waarin we buurtbewoners met elkaar en met het museum willen verbinden.

Free Heri Heri

Vandaag is het Keti Koti. Op deze dag staan we stil bij het slavernijverleden, en vieren we de afschaffing van de slavernij in Suriname en op de Nederlandse Antillen. Tijdens Keti Koti eten we heri heri; een maaltijd die vroeger door tot slaafgemaakten werd gegeten.

In Het Scheepvaartmuseum delen we gratis heri heri uit. Om mee te nemen, of om direct in het museum op te eten.

Het gratis uitdelen van heri heri is een initiatief van KIP Republic en wordt op meerdere plekken door het hele land gedaan. Op freeheriheriforall.com lees je waar je een portie op kunt halen.