Voor het eerst zijn de objecten uit de tentoonstelling 'Drijfveer | 100 jaar verzamelen' zijn nu ook online te bekijken op de website van Het Scheepvaartmuseum. Hiermee is een start gemaakt met het digitaliseren van de collectie.

Te zien zijn onder andere reddingsvest afkomstig van de Costa Concordia, maar ook het onlangs verworven meesterwerk 'Gezicht op het IJ met 's Lands Zeemagazijn' van schilder Reinier Nooms. Dankzij de genereuze steun van de Samenwerkende Maritieme Fondsen kon er een start worden gemaakt met het digitaliseren van de collectie, waardoor een deel van de collectie nu ook online te bekijken. De digitale collectie zal in de toekomst worden uitgebreid met meer objecten uit de collectie.

Favoriete object

Het favoriete object van Henk Dessens (Directeur Collecties) uit deze digitale collectie? Dat is het 'porseleinen beeld van een dansend Nederlands koppel, Chine de Commande. 18de eeuw'. "Beide figuren zijn gekleed volgens de Europese mode, maar de kleding is gedecoreerd met Chinese motieven zoals de ruyi en chrysanten. Dit beeldje laat zien dat scheepvaart culturen met elkaar verbindt, en dat daar soms hele mooie dingen uit voortkomen. De kleuren van dit beeldje vind ik prachtig en het koppel doet zo aandoenlijk aan."

Het favoriete object van Henk Dessens: porseleinen beeld van een dansend Nederlands koppel, Chine de Commande. 18de eeuw.

Bekijk de objecten

De objecten die online zichtbaar zijn ook in het echt bewonderen? De tentoonstelling is 'Drijfveer | 100 jaar verzamelen' nog t/m 2 juli 2017 te zien. Bekijk hier de objecten uit 'Drijfveer | 100 jaar verzamelen'.