Wegens groot succes opent De Wereld Draait Door op 29 januari 2016 voor de tweede keer een Pop-Up Museum in het Allard Pierson Museum in Amsterdam. En Het Scheepvaartmuseum is er bij!

Daan Roosegaarde als gastconservator

Met trots kunnen wij zeggen dat Daan Roosegaarde, kunstenaar van het jaar 2016, meer dan 20 topschilderijen uit de collectie van Het Scheepvaartmuseum heeft uitgezocht. Met zijn unieke kijk op de wereld gaat hij de bezoekers van het Pop-Up Museum verrassen met een speelse compositie van deze topstukken.

De verborgen kunstwerken

Voor dit Pop-Up Museum zijn 9 gastconservatoren uitgenodigd om voor ieder museum op zoek te gaan naar verborgen kunstwerken in de depots van de musea. Elke gastconservator richt één zaal in. Het Scheepvaartmuseum presenteert de mooiste schilderijen uit de collectie in de grootste zaal!

Andere musea in het Allard Pierson Museum

Onderstaande gastconservatoren zullen de volgende musea vertegenwoordigen:

1 Wim T. Schippers – Universiteitsmuseum Groningen
2 Sander van de Pavert - Mauritshuis
3 Paul de Leeuw - Museum Boijmans van Beuningen
4 Beatrice de Graaf - Nationaal Militair Museum, Nationaal Archief
5 Daan Roosegaarde - Het Scheepvaartmuseum
6 Robbert Dijkgraaf - Teylers museum en Museum Boerhaave
7 Paulien Cornelisse - Museum Volkenkunde en het Tropenmuseum
8 Sywert Van Lienden – Bonnefantenmuseum
9 Carice van Houten - Kröller-Müller Museum

Het DWDD Pop-Up Museum wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, de Bank Giro Loterij en het Amsterdams Universiteitsfonds. Het NRC Handelsblad geeft net als bij de vorige editie een speciale pop-up krant uit.