Nieuwe koers voor Het Scheepvaartmuseum in 2019

Het Scheepvaartmuseum ontving in 2018 in totaal 360.000 bezoekers, waarvan 70% Nederlandse bezoekers. Dit is een stijging van 10.000 bezoekers ten opzichte van 2017. Het museum zag een opvallende stijging, van 5%, in het aantal cultuurliefhebbers dat het museum bezocht. Dit is te herleiden naar de onlangs geopende tentoonstelling ms Oranje | Koers gewijzigd over het iconische passagiersschip de Oranje. 15% van de bezoekers geeft aan specifiek voor deze tentoonstelling te komen. De tentoonstelling wordt hoog gewaardeerd met een rapportcijfer van 8,2. Het Scheepvaartmuseum verwacht dat de stijging van het aantal cultuurliefhebbers in 2019 doorzet vanwege de opening van de nieuwe Hoofdgalerij en de tentoonstelling ‘Cartografie en Curiosa’. Daarnaast is er dit jaar een stijging van 4 % in het aantal buitenlandse bezoekers. Scholen wisten het museum weer goed te vinden; maar liefst 41.500 schoolkinderen bezochten in 2018 het museum.

Het Scheepvaartmuseum - Het jaar 2018

Het Scheepvaartmuseum ontving in 2018 in totaal 360.000 bezoekers. Dit is een stijging van 10.000 bezoekers ten opzichte van 2017. Ook buitenlandse toeristen en schoolklassen wisten het museum te vinden. Het was een succesvol jaar met tentoonstellingen als 'Fixed Flow' van Sjoerd Knibbeler, 'Sea of Tranquillity' van Hans Op de Beeck en 'ms Oranje | Koers gewijzigd'.

Informatie & instellingen

ms Oranje: een impactvolle tentoonstelling

De nieuwe tentoonstelling ms Oranje | Koers gewijzigd over het iconische passagiersschip de Oranje ontving vanaf opening op 8 september 72.000 bezoekers. Programmamaker Coen Verbraak ging speciaal voor deze tentoonstelling in gesprek met 10 personen die met de Oranje naar Nederland ‘repatrieerden’ vanuit Nederlands-Indië. Hun verhalen zijn vastgelegd in een indrukwekkende film. De tentoonstelling is tot en met 18 juli 2019 te zien.

Programmering voor gezinnen

Tijdens de zomer vond de vijfde (jubileum)editie van de Walvisweken plaats in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds, Ecomare, Museum Kaap Skil, Zaans Museum, Museum In ’t Houten Huis, SOS Dolfijn en Plastic Whale. Veel gezinnen bezochten het museum speciaal voor de Walvisweken (in totaal 31.062 bezoekers) dat dit jaar in het teken van duurzaamheid en een plasticvrije leefomgeving stond. Ook andere familieprogramma’s zoals de Piratenweken tijdens de meivakantie en het Muizenhuisfestival in het Paasweekend (ruim 8.300 bezoekers) waren zeer succesvol.

Autismevriendelijk museumbezoek

Het Scheepvaartmuseum signaleerde in 2018 dat voor personen met autisme, ADHD of een andere prikkelverwerkingsstoornis, onvoldoende museumaanbod aanwezig is. Dit was mede de aanleiding om voor deze doelgroep een prikkelvrij programma te ontwikkelen dat elke drie maanden plaatsvindt. Het programma was de afgelopen maand volgeboekt. Deze vorm van museumbezoek voorziet dus duidelijk in een behoefte.

Kunstenaars reflecteren op tentoonstellingen en collectie

In het voorjaar was Fixed Flow van Sjoerd Knibbeler te zien. Een artistiek experiment geïnspireerd op wetenschappelijke methodes om de zeewaardigheid van nieuwe schepen te testen. In augustus opende Sea of Tranquillity van de internationaal gerenommeerde kunstenaar Hans Op de Beeck over een mythisch en fictief cruiseschip. Deze fotogenieke installatie is nog tot en met 9 juni 2019 in het museum te zien. De inzet van beeldend kunstenaars en vormgevers om te reflecteren op de collectie en de tentoonstellingen is onderdeel van een nieuwe koers van het museum.

2019: Het Scheepvaartmuseum gaat vernieuwen!

Op 10 mei 2019 opent Het Scheepvaartmuseum twee grote, nieuwe, vaste tentoonstellingen. Een geheel nieuwe Hoofdgalerij en een nieuwe presentatie Cartografie & Curiosa. De Hoofdgalerij vormt het startpunt van het museumbezoek. Aan de hand van zestig 17de en 18de eeuwse objecten uit de collectie van het museum vertelt de tentoonstelling het verhaal van Nederland als maritieme wereldmacht. Cartografie & Curiosa laat zien hoe vanuit Amsterdam de wereld werd ontdekt, en hoe de wereld naar Amsterdam kwam. Het Scheepvaartmuseum wil, veel sterker dan voorheen, laten zien hoe nauw de maritieme wereld en de nationale en internationale samenleving zijn verbonden en wat de invloed hiervan is op het leven van individuen. Tentoonstellingen die in 2019 bij de nieuwe koers van Het Scheepvaartmuseum aansluiten zijn onder meer een tentoonstelling over poolexpedities en een fotografie- en filmproject van de gerenommeerde fotograaf Kadir van Lohuizen over de wereldwijd stijgende zeespiegel.

Over Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum, gevestigd in een prachtig monumentaal pand uit 1656, laat zien hoe water werelden verbindt. Het museum presenteert topstukken uit, wat door experts wordt beschouwd als, een van de beste maritieme collecties ter wereld. Naast tentoonstellingen op historisch vlak, toont het museum werk van hedendaagse internationale kunstenaars en vormgevers. Met ruim 350.000 bezoekers per jaar bevindt het museum zich in de top 5 van populairste leerzame dagattracties in Nederland en is daarmee een trekker voor binnen- en buitenlandse bezoekers.