Logo, lettertype, kleur en leitmotiv verbeelden motto 'Water verbindt werelden''.

Op 9 mei introduceert Het Scheepvaartmuseum een nieuwe huisstijl. De huisstijl is ontwikkeld door het Amsterdamse ontwerpbureau Thonik.

De visuele identiteit (logo, lettertype en leitmotiv) geeft verbeelding aan het nieuwe motto ‘water verbindt werelden’. De introductie is onderdeel van een herinrichting waarbij Het Scheepvaarmuseum meer nadruk legt op de collectie en het gebouw. Naast de huisstijlintroductie openen op 10 mei twee nieuwe presentaties: de Hoofdgalerij met de tentoonstelling Republiek aan Zee en de presentatie Cartografie & Curiosa. Tegelijkertijd is de entree van het museum en het Open Plein heringericht door Studio Linse.

Architectonische kwaliteiten

Het Scheepvaartmuseum gaf Thonik de opdracht om een visuele identiteit te creëren die aansluit bij de nieuwe koers van Het Scheepvaartmuseum. Enerzijds door de huisstijl te koppelen aan het motto, ’Water verbindt werelden’, anderzijds door het te verbinden aan de sterke maritiem-historische uitstraling van het museum met zijn collectie op wereldformaat.

Logo en kleur

Het nieuwe logo bestaat geheel uit typografie en is op alle uitingen tweetalig toegepast, namelijk in het Nederlands/Engels: het scheepvaart/national maritime/museum. Het logo- lettertype is Akkurat. Een recent lettertype met een neutraal, maar toch met een eigen karakter, zodat het opvalt en herkenbaar is. De huisstijlkleuren bestaan uit verschillende blauwtinten die het geheel een maritieme uitstraling geven. Voor de doelgroep gezinnen is het kleurenpalet uitgebreid met meerdere kleuren voor een speelser effect.

Kompaslijnen als leitmotiv

In de huisstijl staan de lijnen centraal die terug te vinden zijn in de 'eyecatcher' van het museum: de overkapping van de monumentale binnenplaats ontworpen door architect Laurent Ney. Deze constructie bestaat uit duizenden stukken glas in een metalen frame. Het ontwerp is geïnspireerd op de kompaslijnen van oude zeekaarten. Met het gebruik van de lijnen worden zowel het iconische gebouw als het motto ‘water verbindt werelden’ in de huisstijl gebracht. Dit leitmotiv keert in verschillende vormen, groottes en uitsneden terug in on- en offline communicatie-uitingen.

Herinrichting entreegebied en twee vaste presententaties

Studio Linse heeft zorg gedragen voor de herinrichting van het entreegebied. Een verbeterde routing laat bezoekers op een natuurlijkere en efficiëntere manier het museum binnenkomen. Op het Open Plein (het voormalige kassagebied) kan de bezoeker nu de grandeur van het gebouw en de spectaculaire glazen overkapping optimaal in zich opnemen. Ook zijn de zichtlijnen richting de bibliotheek verbeterd, waarmee het profiel van het museum als kenniscentrum wordt benadrukt. Vervolgens leidt een meer intuïtieve visitors flow de bezoeker naar zijn interessegebied binnen het museum. Door het creëren van een Hoofdgalerij als startpunt van het museumbezoek, wordt een duidelijke hiërarchie aangebracht in de tentoonstellingen.

Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum laat zien hoe water werelden verbindt. Het museum presenteert topstukken uit één van de meest vooraanstaande maritieme collecties ter wereld. Naast tentoonstellingen op historisch vlak, toont het museum werk van hedendaagse internationale kunstenaars en vormgevers. Met 350.000 bezoekers per jaar bevindt het museum zich in de top 5 van de meest populaire, leerzame dag attracties van Nederland en is daarmee een trekpleister voor binnen- en buitenlandse bezoekers.