Nederland bekleedt van 1 januari tot en met 30 juni 2016 voor de twaalfde keer het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Tijdens deze periode vinden de informele ministeriële raden plaats op één locatie: het Marine Etablissement, inclusief Het Scheepvaartmuseum, in Amsterdam. Hierbij zijn de ministers en ambtenaren uit alle lidstaten van de Europese Unie aanwezig.

Het Scheepvaartmuseum is er bijzonder trots op dat er voor de centrale locatie gekozen is voor 's Lands Zeemagazijn. Op drie verschillende momenten, eind januari, mid april en eind mei, is het museum, gedurende een aantal aaneengesloten dagen, alleen toegankelijk voor genodigden van de EU vergaderingen.

Uniek kijkje achter de schermen

Op maandag 7 december vindt de opbouw van de EU vergadertafel plaats op het Open Pleyn. Bezoekers, die op die dag langskomen bij Het Scheepvaartmuseum, krijgen te zien hoe de opstelling van de vergadertafel, inclusief entourage, eruitziet tijdens de EU vergaderingen. Men krijgt een idee hoe de binnen- en buitenlandse gasten in dat half jaar zitting nemen in het hart van het museum.

DWDD Pop Up Museum met Daan Roosegaarde

Bezoekers van Het Scheepvaartmuseum kunnen in deze periode een passend maritiem programma elders in de hoofdstad bezichtigen. De collectie van het museum bestaat in 2016 100 jaar en deze bijzondere gebeurtenis wordt afgetrapt door deelname aan het De Wereld Draait Door Pop Up Museum in het Allard Pierson Museum in Amsterdam. Gastconservator Daan Roosegaarde heeft voor die gelegenheid een unieke selectie werken uit het depot van Het Scheepvaartmuseum bijeengebracht

Een actueel overzicht van het museaal programma en vergaderdata van de Raad van Europese Unie in Het Scheepvaartmuseum kunt u vinden op onze site.