Campagne ‘Walvisweken’ in Het Scheepvaartmuseum van start met partners WNF en Museum In ’t Houten Huis
Het Scheepvaartmuseum start woensdag 1 juli aanstaande met de 'Walvisweken', het activiteitenprogramma in de zomervakantie rond de tentoonstelling 'Het verhaal van de walvis'. De activiteiten lopen in de vakantieperiode van 4 juli tot en met 16 augustus en is speciaal voor families. Het is de tweede editie van deze bijzondere programmering, die het Scheepvaartmuseum in samenwerking met het Museum In 't Houten Huis uit 'walvisdorp' De Rijp en het Wereld Natuur Fonds (WNF) organiseert.
DJ Gregor Salto, ambassadeur van het WNF, opent met scholieren van basisscholen De Baanbreker, Jozefschool en De Tweemaster uit De Rijp het evenement door een levensgrote walvis uit te knippen in Het Scheepvaartmuseum. Het WNF ondersteunt de daaropvolgende weken met een speciale SMS-actie, waarvan de opbrengst wordt besteed aan onderzoek naar de narwal. Een bijzondere walvis, ook wel de eenhoorn van de zee genoemd, die alleen in Arctische wateren leeft.
Via de Walvisweken komen bezoekers op een speelse manier meer te weten over de relatie tussen mens en natuur en het belang van schone oceanen. Er is voor iedereen dagelijks iets te doen, te ontdekken en te beleven: de nieuwe familierondleiding 'Monster of knuffeldier', het kleuterprogramma 'Hé, dikke walvis' over een bijzondere vriendschap, elke woensdagmiddag familiecolleges door bijvoorbeeld professor Joost Schokkenbroek, oud- walvisvaarders Ger Klaver en Sieds Harmenzon en WNF-Noordpoolexpert Gert Polet en het gratis doeboekje, waarmee kinderen een echte walviswetenschapper kunnen worden. Naast de activiteiten in Het Scheepvaartmuseum is ook in Museum In 't Houten Huis veel te zien en te doen. Elke woensdagmiddag is er een extra activiteit voor kinderen. Ter plekke kan ook de nieuwe walvisvaartwandeling langs historische plekken bezocht worden.
Alle activiteiten zijn, op vertoon van een geldig toegangskaartje, gratis te bezoeken. De uitgebreide programmering is te vinden op www.hetscheepvaartmuseum.nl.
Samen met WNF heeft Het Scheepvaartmuseum een SMS-actie opgezet die WNF steunt in onderzoek naar de narwal walvis in het Arctische gebied. Door 'Walvis' te sms'en naar 4333 wordt het WNF narwalonderzoek met telkens één euro gesteund. In het museum kunnen bezoekers een unieke selfie toevoegen aan #walvisweken.
Voor meer informatie: neemt u contact op met: pr@hetscheepvaartmuseum.nl