Schilderijen kúnnen saai zijn, maar als je beter kijkt is er toch meer te zien. Docenten kunnen samen met hun leerlingen op een andere manier naar objecten en schilderijen kijken en zo nieuwe perspectieven ontdekken. Hierover vertelde Gundy van Dijk, Hoofd Educatie & Publieksactiviteiten, op 12 februari tijdens het webinar ‘Kijken naar Cultuur’ van het LKCA.

Ieder jaar ontvangt Het Scheepvaartmuseum ongeveer 30.000 leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs. Op dit moment is het museum bezig met een grote vernieuwingsslag, waarbij ook een nieuw motto wordt aangenomen: ‘Water verbindt werelden’. Tijdens een schoolbezoek speelt de museumdocent een belangrijke rol: hij of zij zorgt voor de verbinding tussen het museum en de leerlingen en past het programma ter plekke aan op het niveau van de klas. De leerlingen worden door de museumdocent enthousiast gemaakt, zodat opgedane kennis tijdens het bezoek beter beklijft.

'De zeeslag bij Kijkduin tussen de Nederlandse en Frans-Engelse vloot op 21 augustus 1673',  door Willem van de Velde.

kijken en luisteren

Tijdens het webinar ‘Kijken naar Cultuur’ van het LKCA keek Gundy van Dijk samen met het publiek op een andere manier naar een schilderij van Van de Velde uit onze collectie. Door samen te kijken naar het schilderij werden er andere verbanden gelegd, het leverde meer inzichten op. Ook werd er tijdens het kijken geluisterd naar drie verschillende soorten muziek. Hoe beïnvloedde dit het kijken naar het schilderij? Maakte het verschil als er klassieke muziek werd geluisterd? En wat gebeurde er als hetzelfde schilderij werd bekeken onder het genot van hiphop? Bekijk hier het fragment tijdens het webinar!

Klik hier voor het volledige webinar van het LKCA.