/>

De America's Cup komt tot ontknoping in Bermuda. De Nieuw-Zeelanders staan met 4-0 voor op de Amerikanen. Ze varen op hypersnelle catamarans waarbij de schepen door middel van foils over het water vliegen. Op hetzelfde water vaart de J-Class: in de jaren '30 de schepen waarop de America's Cup werd gevaren. Op het oog lijken dit klassieke schepen, maar dit is een wolf in schaapskleren! De J-Class schepen zijn snel, strak ontworpen en vaak van Hollandse scheepswerven. 5 weetjes!

1. Wat kenmerkt de J-Class schepen? De grote overhang. Dat wil zeggen: het schip heeft een veel langer dek dan waterlijn. De delen van het dek die ver (in lengte) boven het water hangen noem je de overhangen. Er zijn maar een tiental J-Class jachten gebouwd. Dit maakt de schepen uniek, bewonderingswaardig en imposant om naar te kijken in zijn eigen race vloot. In Bermuda komen zeven van deze superjachten tegen elkaar uit en delen een startlijn. Sensatie gegarandeerd!

De J-Class schepen met bemanning in Bermuda. De overhang is goed zichtbaar. Foto Louise Morton.

2. De oudste J-Class in de vloot is de Shamrock. Het 36.6 meter lange schip is in 1930 gebouwd voor Sir Thomas Lipton, van het welbekend gelijknamige bedrijf. Het heeft de afgelopen eeuw een hoop veranderingen ondergaan om qua techniek en tuigage mee te kunnen blijven strijden om te prijzen. Vanwege zijn houten romp zal dit schip de meest klassieke uitstraling hebben.

De J-Class in St.Barths. Foto studio Borlenghi.

3. De schepen varen, ondanks dat ze veel op elkaar lijken, onder een handicap systeem. Dat moet ook wel omdat niet elk schip even lang, even zwaar of uit het zelfde materiaal gebouwd is. Dat betekent dat niet automatisch het schip dat het eerste binnenkomt, ook de eerste prijs meeneemt. Er wordt gekeken naar de specificaties en vervolgens worden alle schepen eerlijk op een balans gelegd. Het minst snelle schip mag dus iets later finishen dan het snelste.

J-Class in Bermuda. Zoek de verschillen. Foto Studio Borlenghi.

4. Wist je dat SVEA, het langste schip in de vloot met een lengte van 43.6 meter gebouwd is in Nederland? Het ontwerp van het schip en haar strakke lijnen stonden al in 1937 op papier. Het ontwerp raakte in de vergetelheid en het zou nog tachtig jaar duren voordat het schip in januari jongstleden het water raakte. Hoek design maakte een tweede versie van het lijnenplan, en uiteindelijk hebben Vitters en Claassen shipyards de bouw op zich genomen. De romp is specifiek gemaakt door Bloemsma die al meer ervaring had in het maken van aluminium rompen in de J-Class. Naast SVEA hebben ook de schepen: Lionheart, Rainbow, Topaz, Yankee en J9 Nederlandse trotse designers of bouwers achter hun naam staan. Kortom: een Nederlands feestje in Bermuda!

5. Niet alleen het technisch aspect heeft een Nederlands tintje. Nederlandse zeilers zijn gewilde bemanning op deze racers. Er zijn op dit moment in Bermuda meerdere Nederlanders die als professionele wedstrijdcrew aan boord staan. Deze heuse baan mag dan een droombaan zijn, het dichtsleuren van 704m2 (!) zeil is keihard werken. Oud & snel gaan dus wel degelijk hand en hand in deze wedstrijdklasse.

Het gigantisch zeiloppervlakte is goed zichtbaar. Dit formaat schip en tuigage vraagt zoals de foto laat zien om een grote crew! Foto Studio Borlenghi.

Wat kost dat nou? Een eigenaar of scheepswerf zal je niet snel inzicht geven in de eindfactuur voor een nieuw schip, maar er wordt gefluisterd dat Lionheart voor 20 miljoen is aangeschaft. Gelukkig zeilt een valkje op de Loosdrechtse plassen ook heerlijk en is het met dit zomerse weer bijna niet anders dan op Bermuda.

Auteur: Marleen Manneke.

America's cup 2017. Foto Gilles Martin Raget.