De tijdelijke foto-expositie 'The Ultimate Sailor' is onderdeel van Unseen Photo Festival. Dit jaarlijkse internationale festival wordt gehouden in Amsterdam van 16 tot en met 25 september op verschillende locaties.

De hoofdlocatie en uitvalsbasis voor Unseen Photo Festival is Museum Het Schip. Unseen speelt dit jaar in op een thema dat aan deze bijzondere locatie raakt en bovendien zeer actueel is in de hedendaagse fotografie: het ambacht.

The Ultimate Sailor toont de visie van fotografen Koen Hauser, Marie-José Jongerius, Jan Hoek en Aisha Zeijpveld op de zeeman van nu. Resultaat zijn drie uiteenlopende fotoseries en een video-installatie die de kijker inspireren na te denken over beeldvorming en identiteit.

Op zaterdag 24 en zondag 25 september is het voor een klein aantal bezoekers van Unseen Photo Festival mogelijk om van het festivalterrein gratis mee te varen naar Het Scheepvaartmuseum. The Ultimate Sailor is hier dan voor het laatste weekend te zien. Schipper Henk Bertelkamp neemt je mee op de Jonge Jan en vaart in ca. 30 minuten naar het Oosterdok, eindigend bij Het Scheepvaartmuseum. Daar kun je op eigen gelegenheid The Ultimate Sailor en de andere tentoonstellingen bezoeken. Vanwege de beperkte capaciteit (10 personen per keer) is het niet mogelijk om vooraf te reserveren; meevaren gaat op basis van wie het eerst komt.

Het schip vaart vanaf Unseen bij de brug naar het Westerpark op zaterdag 24 en zondag 25 september, om 11.00 en 13.00 uur, opstappen vanaf 15 minuten vooraf. The Ultimate Sailor is nog tot en met 29 september in Het Scheepvaartmuseum te zien.

Bekijk voor meer informatie over de vaartocht onze agenda. Meer weten over Unseen? Bekijk de website.